Luisteropdracht
muziek
De vier
jaargetijden, herfst – Vivaldi. Minuut 7:15 – 10:00
Betekenis: geluiden die passen bij de herfst,
sterke accenten. Eerst vrolijk, daarna droevig.
Vorm: veel herhaling, contrast hard/ zacht
hoog/laag is groot, thema herfst.
klakaspecten: 3 kwartsmaat, snel, hard en zacht,
samenspel van instrumenten, geen zang.
luisterstijl: dit verschilt per kind. Je hebt de volgende luisterstijlen:
- Analytische luisterstijl – gefocust op muziekonderdelen klank, vorm en of betekenis.
- Musicerende luisterstijl – het nadoen, verplaatsen in de muzikant.
- Motorische luisterstijl – reageert fysiek op muziek door bijvoorbeeld met de muziek mee te trommelen en/ of te dansen op muziek.
- Creatieve luisterstijl – denkt bijvoorbeeld in kleuren of beelden. Het schrijven van een verhaal of een gedicht bij een muziekstuk.
- Sociale luisterstijl – houdt van concerten, veel groepen, samenwerking.
(Vrolijk, R. 2013)
Opdracht
Terwijl de
leerlingen de klas binnenkomen, of met de vorige les bezig zijn, staat het
muziekstuk al heel zachtjes aan. Als opening van de les zet je de muziek opeens
een stuk harder, waardoor je de aandacht van de kinderen krijgt en ze meteen
doorhebben dat ze iets met muziek gaan doen.
De docent
wacht ongeveer 20 seconde en daarna gaat de muziek weer een stuk zachter, zodat
er uitleg plaats kan vinden. De uitleg gaat over Vivaldi en de vier seizoenen
waarover hij muziek heeft gecomponeerd.
Vragen voor de leerlingen:
Wie kent
Vivaldi? Wie spelen er allemaal een instrument? Wat voor instrumenten worden er
in de klas gespeeld? Wat voor soorten instrumenten zijn er? Welke seizoenen
zijn er? Waar moet je bij deze seizoenen aan denken? Hoe zou je dat naar muziek
kunnen vertalen?
Luisteren met
de klas naar het jaargetij de herfst, zonder te vertellen welk jaargetij dit
is. Het gaat hier niet om het gehele lied, maar alleen om het hierboven aangegeven stuk.
De eerste keer
luisteren de kinderen om erachter te komen wat voor seizoen het is. De tweede
keer gaan ze opzoek naar de maat, klanken, vorm en betekenis.
Na het stuk 2
keer beluisterd te hebben bespreken met de klas welk seizoen het is en waarom
zij dit denken. Als het duidelijk is dat het hier om het jaargetij herfst gaat,
en waarom dit zo is, kunnen de betekenis, vorm en klakaspecten besproken worden.
Vragen voor de leerlingen:
Wat is het
tempo van het stuk? Wat voor emoties krijg je hierbij? Hoor je verschillende
dingen in het stuk? Zo ja, wat hoor je? In wat voor maat is het geschreven? Gaat
het stuk snel of langzaam? Blijft dit het hele stuk zo? Wat voor instrumenten
worden er gebruikt? Aan welk seizoen moet je denken en waarom? Aan welke
weersverschijnselen moet je bij dit stuk denken?
Koppeling naar de verwerkingsopdracht
Vragen: aan
welke kleuren denk je bij dit seizoen? Welke kleuren zijn de blaadjes tijdens
de herfst?
Verwerkingsopdracht
Maak een tekening
van een park in de sfeer van dit seizoen. Laat dit zien door kleurgebruik, de
(kleding van de) mensen en de bomen. De tekening wordt met potlood gemaakt. De materialen worden door de klassendienst uitgedeeld na de uitleg, terwijl de muziek speelt. De leerlingen zonder klassendienst luisteren in deze tijd naar de muziek en bedenken wat voor park ze willen maken. Tijdens het maken van de tekening wordt het volledige stuk van Vivaldi over de herfst afgespeeld.
Nabespreking
Vragen:
Hoe vonden
jullie het om een tekening bij een muziekstuk te maken? Heb je de herfst goed
over kunnen brengen in je tekening? Waar ben je het trotst op/ wat is het
beste gelukt? Wat is het leukste detail uit je tekening?
Op deze opdracht heb ik feedback gekregen van mijn medestudent Rony Honkoop. Zij schreef het volgende:
Op deze opdracht heb ik feedback gekregen van mijn medestudent Rony Honkoop. Zij schreef het volgende:
''Ik vind het
heel slim dat je de muziek tijdens de vorige les al zachtjes aanzet, hierdoor
luisteren de kinderen toch al naar hoe de muziek klinkt en wat ze ervan vinden
zonder dat ze het doorhebben. Ik vind de vragen die je aan de leerlingen
stelt erg goed, je zet ze zo echt aan het denken en ze zijn allemaal actief met
de les bezig. Ik denk allen dat je van elk seizoen niet het hele stuk moet
laten horen want dan verlies je de aandacht van de groep. Gewoon van elk
seizoen ongeveer een minuut, maar niet de hele 10 minuten van het stuk. Ik vind
je verwerkingsopdracht heel erg leuk bedacht en ook origineel. Ik zou alleen
bij de verwerkingsopdracht even duidelijk erbij zetten of je zelf de materialen
die nodig zijn meeneemt of dat de kinderen die zelf hebben. Verder lijkt het
me een hele leuke les om te geven.''
Deze feedback heb ik vervolgens toegepast op mijn opdracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten