The lion sleeps tonight
(Haverkort. F. -Lei, R. van der.)
Ik heb ervoor gekozen om het liedje ‘the lion sleeps tonight – The Lion King’ te zingen en hierover een les te maken. De film waaruit dit liedje komt, heb ik als kind vaak gekeken en erg van genoten. Hier wilde ik mijn klas deelgenoot van maken.
Deze les heb
ik aan de hand van het omokvar-model gemaakt
O: Ontwerp
MO: Muzikale
Opening en inleiding
K: Kern
V: Verwerking
A: Afsluiting
R: Reflectie
(Vrolijk, R. 2013)
Ontwerp
De meeste
leerlingen zullen dit liedje wel herkennen en/of de film The Lion King gezien
hebben.
Het niveau
waarop er Engels wordt gesproken en verstaan is in groep 7/8 al redelijk goed.
Vooral de kinderen die het liedje al kennen zullen niet veel moeite hebben
met de Engelse tekst die er gezongen moet worden. Het doel van de les is dat de
leerlingen uit groep 7/8 dit liedje in een drievoudige canon kunnen zingen en
de bijbehorende danspasjes kunnen doen.
Muzikale opening en inleiding
Tijdens het
begin van de les zet ik een cd op met allemaal verschillende dierengeluiden. De
leerlingen mogen dan op deze geluiden bewegingen gaan maken. Vervolgens vraag
ik aan de leerlingen welke dierengeluiden ze allemaal gehoord hebben en laat ik sommige
kinderen de bewegingen voordoen die ze hierbij bedacht hadden.
Kern
Ik vraag wie
de film The Lion King hebben gezien en wie het liedje ‘the lion sleeps
tonight’ kennen. Voor de kinderen die het liedje niet kennen laat ik het een
keer horen en zing zelf mee.
Vervolgens
projecteer ik de tekst op het smartboard. Terwijl ik het lied nog een keer zing
vraag ik de kinderen om het tweede en derde deel mee te zingen. Hierna zing ik
het liedje nog een keer en laat de kinderen heel het eerste couplet meezingen. Vervolgens
speel ik het liedje nog een keer af, maar zing ik zelf alleen met de eerste
regel mee, de leerlingen zingen de rest van het eerste couplet. Als dit goed
gaat leer ik hen ook het tweede couplet. Dit doe ik door het eerst zelf
voor te zingen en daarna samen met de leerlingen nog een keer te doen. Als ook het
tweede couplet goed gaat, zing ik samen met de klas het eerste en tweede
couplet achter elkaar. Vervolgens leer ik hen ook het derde couplet, dit
doe ik op dezelfde manier als het leren van het tweede couplet. Uiteindelijk
plak ik de drie coupletten aan elkaar en zing ik met de klas het hele liedje
achter elkaar. Als laatste laat ik de leerlingen met zijn allen het hele liedje
zingen, zonder dat ik zelf meezing.
Verwerking
Nu de
leerlingen het hele liedje kunnen zingen, leer ik hen hier ook danspasjes bij.
Net zoals bij het aanleren van de tekst, begin ik bij het aanleren van de
dansjes bij het tweede gedeelte van de tekst.
Samen met de
klas zing ik het eerste couplet van het lied en doe ik de beweging bij het
tweede gedeelte voor. Ik zing het eerste couplet nog een keer met de klas en
doe alle bewegingen voor. De leerlingen kunnen de tweede beweging nu al, en
hebben gezien hoe de eerste en derde beweging moeten. Deze doe ik voor en herhaal
deze bewegingen vervolgens met de leerlingen. Hierna doen de klas en ik het
gehele lied inclusief danspasjes.
Danspasje 1:
In the
jungle … tonight
De leerlingen
lopen achter elkaar. Omdraaien bij de tweede regel en de andere kant op lopen.
Danspasje 2:
Ahoe …
oe-a-wi-ma-wee
Stilstaan met
het gezicht naar het midden. Maak met beide handen een golvende beweging. Eerst
naar rechts, dan twee keer naar links enzovoort.
Danspasje 3:
A-wi-mo-wee
Stamp met de
voet naar links en sluit aan (herhalen), daarna naar rechts, enzovoort.
Afsluiting
De groep
wordt in drieën verdeeld, zodat het lied in
canon gezongen kan worden. Groep 1 start met zingen, als ze bij het tweede
gedeelte zijn aangekomen begint groep 2 met het eerste gedeelte te zingen. Als groep
1 bij het laatste gedeelte is, valt ook groep 3 in bij het eerste gedeelte. Het
lied wordt door elke groep uitgezongen. Dit wordt nog een keer herhaald, maar nu
worden ook de danspasjes toegevoegd.
Hoi Loek,
BeantwoordenVerwijderenJe zingt In maat tien te vroeg verder.
groet
Michel