vrijdag 2 oktober 2015

Reflectie beeldend onderwijs, monster van Loch Ness ansichtkaart

Opdrachtomschrijving: monster van Loch Ness ansichtkaart
Naam student: Loek Bekkers

Betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
De opdracht was vrij duidelijk. Je moest met ecoline het monster van Loch Ness tekenen, zonder contourlijnen te gebruiken. Het monster van Loch Ness is een sage, dus niemand weet hoe het monster er daadwerkelijk uitziet. Hierdoor kregen we veel vrijheid en konden we onze eigen verbeelding gebruiken bij het tekenen van een monster.

Vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? 
Omdat we geen contourlijnen mochten gebruiken, heb ik mijn monster een vorm gegeven door middel van het gebruik van schubben. Om het monster er gemeen en gevaarlijk uit te laten zien, heb ik het beest een scherpe kaaklijn gegeven. 


Materie 
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Allereerst moesten we met potlood een schets tekenen op papier. Vervolgens kregen we ons uiteindelijke ansichtkaartje en moesten we daar eerst met Indische inkt en kroontjespennen het monster op tekenen. Als laatste mochten we het kaartje inkleuren met ecoline en water. Hierbij maakten we gebruik van een kleine kwast voor de details en een grote kwast voor de achtergrond etc. 


Beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Voordat de les begon, heb ik een aantal foto's opgezocht van het monster van Loch Ness. Omdat dit een niet bestaand figuur is, zijn er veel verschillende wezens waarvan beweerd wordt dat het het monster van Loch Ness is. Uiteindelijk had ik 5 foto's uitgezocht die ik mogelijk wilde gaan gebruiken om mijn eindproduct op te baseren. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een foto van een monster dat helemaal onderwater zit als voorbeeld te nemen. Mijn voorbeeldmonster had zelf een vrij gladde huid, maar omdat we tijdens de uitleg te horen hadden gekregen dat schubben en stekels er voor zorgen dat een beest er gevaarlijker uitziet, heb ik ervoor gekozen om mijn monster schubben te geven.


Werkwijze 
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Op de middelbare school heb ik al wel eens eerder met ecoline en met Indische inkt gewerkt, maar nog nooit had ik met een combinatie van beide gewerkt. Voordat ik begon had ik de gedachte dat de inkt zich zou vermengen met de ecoline en dat er daardoor allemaal vlekken op mijn ansichtkaartje zouden komen. Toen ik eenmaal begonnen was, merkte ik dat de ecoline erg snel droogde, waardoor de inkt en ecoline zich niet met elkaar konden mengen.


Onderzoek 
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Voordat we mochten beginnen met het maken van een schets op de uiteindelijke ansichtkaart, moesten we eerst een schets maken op een kladpapiertje. Hierop moesten we aangeven hoe we ongeveer wilde dat ons uiteindelijke product er uit zou gaan zien. Toen ik deze schets af had, mocht ik op het uiteindelijke papier een schets maken. In deze schets heb ik gebruik gemaakt van contourlijnen, maar omdat dit in het eindproduct niet mocht voorkomen, heb ik mijn schets niet kunnen overtrekken met inkt. Om toch mijn schets over te kunnen nemen heb ik de schets gevuld met allemaal schubben, zodat het toch die vorm kreeg. Sommige delen, zoals het oog en de tanden, mocht ik wel met contourlijnen tekenen. Nadat ik mijn monster getekend had met inkt, heb ik het ingekleurd met ecoline. Eerst heb ik het water blauw gekleurd en daarna heb ik ook het gezicht een kleurtje gegeven. Omdat ik het een beetje saai en eentonig vond om mijn monster maar één kleur te geven, heb ik ervoor gekozen om twee verschillende kleuren groen te gebruiken en deze in elkaar over te laten lopen. 

 
Wat vind je geslaagd? leg uit.
Ik vind mijn ansichtkaartje wel leuk. Hetgeen ik heb getekend ziet er naar mijn mening wel leuk uit. Het monster op mijn voorbeeldfoto leek erg op een dinosauriër en ik vind dat mijn monster daar ook wel op lijkt. Over het algemeen lijkt mijn ansichtkaart wel goed op het voorbeeld.


Wat kon beter? waarom?
Mijn monster is op zich wel een leuk beest, maar erg gevaarlijk komt hij niet over. Ik heb een erg vriendelijke dinosauriër gemaakt in plaats van een gevaarlijk monster. De vormen van mijn beest zijn te rond, waardoor hij een erg schattige en vriendelijke uitstraling krijgt. Ook de kleuren komen de gevaarlijkheid van het beestje niet ten goede. Doordat ik veel kleuren heb gebruikt die op elkaar lijken is het een erg rustgevend plaatje geworden. Ook is het water niet zo geworden als ik gehoopt had.Ik wilde het water graag verschillende kleuren blauw geven, zodat het wat spannender werd, maar dit is helaas niet goed gelukt. Toen ik bijna klaar was met de ecoline is er een druppel water op mijn tekening gevallen, waardoor er een lelijke vlek in mijn tekening kwam. Als ik nog een keer een monster zou moeten maken, zou ik veel meer hoekige vormen en complementaire kleuren gebruiken, zodat mijn beest een gevaarlijk monster wordt. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten