vrijdag 9 oktober 2015

Reflectie beeldend onderwijs, wachtend persoon kleien

           Opdrachtomschrijving: beeldje van een wachtend persoon kleien           
           Naam student: Loek Bekkers        
              
               Betekenis 
               Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke                            associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Deze keer moesten we voor beeldend onderwijs een beeldje maken van iemand die wacht. Met dit onderwerp kan je erg veel kanten op. Eerst wilde ik iemand maken die op de bus staat te wachten, dit was het eerste dat in mij opkwam en naar mijn mening niet genoeg uitgedacht. Het was een prima idee, maar er zat net iets te weinig diepgang in. Persoonlijk denk ik dat veel mensen negatieve associaties hebben met wachten, daarom wilde ik juist een leuke en positieve manier van wachten laten zien. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een zwangere vrouw te maken. Naar mijn mening is dit de leukste en vrolijkste reden om te wachten.

Vorm 
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? 
Bij dit beeldje heb ik geprobeerd om diepte te creëren. 
De vrouw die ik heb afgebeeld heeft haar handen op haar buik liggen. Dit heb ik gedaan om nog meer nadruk op de zwangere buik van de vrouw te leggen. Door deze overlapping lijkt de buik nog groter en ronder. Ook komt de vrouw zo erg rustgevend over. Rustiger dan wanneer ze haar handen in de lucht of naast zich had neergelegd. Op de bovenste foto zie je de vrouw zonder dat ze haar handen op haar buik heeft liggen. Je ziet wel dat haar buik wat dikker dan normaal is, maar het suggereert nog niet dat er een kind in zit. Op de onderste foto heeft de vrouw wel haar handen op haar buik. Hierdoor is het meteen duidelijk dat ze zwanger is. 


Materie 
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Het beeldje zelf bestaat alleen uit klei. Als ondergrond had ik een plasticplaat. Om mijn beeldje te bewerken gebruikte ik vooral mijn vingers en soms een klein mesje om in de hoekjes van mijn beeld te komen. Verder heb ik op sommige plaatsen een klein beetje water gebruikt om het oppervlakte gladder te maken. Al de materialen die ik nodig had, waren aanwezig dus wat dat betreft heb ik niks gemist. 


                                                  Beschouwing 
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
De foto die hiernaast staat heeft mij inspiratie gegeven tot het maken van dit beeldje. Op de foto zie ik een gelukkige vrouw die in verwachting is. Haar houding vind ik erg mooi, en dan met name haar handen die op haar buik liggen. Omdat de buik zo mooi rond is, wilde ik ook een ronde buik maken. Om dit ook te creëren, heb ik een beetje water gebruikt zodat de klei glad werd. 


Werkwijze 
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Op de middelbare school heb ik al eens eerder uit één stuk klei een beeld moeten maken. Dit moest ook een mens zijn, dus toen heb ik al geleerd hoe je uit een blok klei een heel lichaam kan halen, zonder er extra klei op te plakken. Uiteindelijk was mijn beeldje bijna helemaal af, maar waren de armen nog ver van het eindresultaat dat ik wilde hebben. Omdat ik er geen extra klei aan vast wilde plakken, moest ik goed omgaan met de klei die ik voor de armen had vrijgemaakt. Door de armen naar beneden te buigen en op de buik van de vrouw te leggen, viel het een stuk minder op dat haar armen in verhouding tot haar lichaam wat dun waren.


Onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Helemaal aan het begin kregen we een groot stuk klei. Hiermee moesten we allemaal verschillende kleitechnieken uitproberen. Hierdoor was al de lucht al uit het blokklei gehaald en konden we beginnen met het eindproduct. Zoals hierboven ook al beschreven heb ik een een heel simpel poppetje uit de klei gehaald. Omdat ik een zwangere vrouw wilde maken, verschoof ik wat van de klei van de armen en benen richting de borsten en buik van het beeldje. Toen de borsten en buik een aardige vorm hadden, boog ik de benen van het poppetje om, waardoor het ging zitten. Vervolgens heb ik de armen en benen ronder en langer gemaakt. De armen van het poppetje stonden nog steeds omhoog, dus heb ik deze voorzichtig naar beneden gebogen. Door dit ombuigen zaten de armen op dezelfde hoogte al de borsten van de vrouw, dit was dus veel te laag. Uiteindelijk is het gelukt om schouders bij de vrouw te creëren. Toen de schouders op de goede hoogte zaten, begon ik met de vorm van de armen en handen. Eerst waren de armen nog korte stompjes, maar die heb ik uitgerekt tot lange slanke armen. Deze armen heb ik toen op haar buik laten rusten. Ook over de benen was ik nog niet tevreden, dus die heb ik toen nog een beetje extra uitgerekt en wat dunner, ronder en gladder gemaakt. Het gladder maken deed ik met een beetje water en mijn vingers.


Wat vind je geslaagd? leg uit.
Ik ben erg tevreden met het eindresultaat. Persoonlijk vind ik dat de rondingen van de zwangere vrouw goed gelukt zijn. In mijn ogen heb ik een gelukkige wachtende vrouw afgebeeld en dat was mijn doel.
 

Wat kon beter? waarom?
Wel hadden de benen ten opzichte van de armen wat beter met elkaar in verhouding kunnen zijn. De benen vind ik ook net iets te lomp en groot. Ik had het ook leuk gevonden als mijn vrouw een gezicht en haar had gehad. Omdat ik bang was dat ik mijn beeldje zou verpesten als ik de vrouw een gezicht gaf, heb ik het uiteindelijk niet gedaan, maar de volgende keer zou ik het toch willen proberen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten