zaterdag 3 oktober 2015

Beeldende kunstles ontwerpen

Les ansichtkaartje over het monster van Loch Ness maken

Onderwijsdoel
Betekenis
Voor deze opdracht moeten de leerlingen een ansichtkaartje van het monster van Loch Ness maken. Ze maken deze tekening met Indische inkt en kleuren hem vervolgens in met ecoline. De leerlingen uit mijn klas hebben al een keer met ecoline gewerkt, maar dit nog niet in combinatie met Indische inkt gebruikt. Ook hebben zij nog nooit met kroontjespennen en Indische inkt geschreven of getekend, dus dit zal voor hen helemaal nieuw zijn.

Vorm
Omdat het monster van Loch Ness een sage is, is er veel ruimte voor de eigen interpretatie van de leerlingen over hoe het monster eruit ziet. Wel zal ik hen uitleg geven over complementaire kleuren en hoe je deze kan gebruiken in je schilderij. Ook zal ik hen vertellen dat een monster er gevaarlijker uitziet wanneer je een lage horizon tekent. Natuurlijk mogen de leerlingen zelf bepalen met welke (complementaire) kleuren zij willen werken en hoe zij hun monster gaan vormgeven.

Materiaal/ techniek
Materiaal per 2 leerlingen:
·         2x half a4
·         2x ansichtkaartje
·         Bakje met verschillende kleuren ecoline
·         Potje met water
·         2x dunne inktpennen
·         2x dikke inktpennen
·         Potje inkt
Dit materiaal wordt voorafgaand aan de les uitgedeeld door de leerlingen met klassendienst.

Werkwijze
Allereerst zal ik de leerlingen uitleggen hoe je Indische inkt en kroontjespennen gebruikt. Hierbij zal ik ook een aantal technieken laten zien waarmee je schubben kan creëren. Vervolgens zal ik laten zien hoe je hier met ecoline overheen kan gaan en het beeld kan inkleuren.

Onderzoek

Eerst wordt er door elke leerling op een half a4 een schets gemaakt met potlood. Als de kinderen dit afhebben mogen ze op hun ansichtkaartje de schets natekenen. De leerlingen mogen vervolgens met Indische inkt het monster overnemen, maar hierbij geen contour lijnen gebruiken. Ze zullen het beest dus moeten vullen met schubben, zodat het toch een vorm krijgt. Als je inkt droog is mogen ze het voorzichtig gaan inkleuren met ecoline. 

Lesopbouw
Oriëntatie
Introductie
Voorlezen verhaal over het monster van Loch Ness. Praten met de leerlingen over hoe zij denken dat het monster van Loch Ness eruit ziet. Geloven zij dat het monster van Loch Ness echt bestaat? Hebben ze zelf wel eens een monster of een ander raar wezen gezien? Hoe zien zij een monster? Wat voor huid heeft een monster? Wat voor bek heeft een monster? Wat voor kleuren heeft een monster?
Vervolgens vertel ik dat de leerlingen een ansichtkaart van het monster van Loch Ness gaan maken.

Informatie
Uitleg over hoe een monster er meestal uit ziet. Gebruik maken van scherpe vormen, schubben en stekels, complementaire kleuren. Hierbij laat ik een PowerPoint zien waarop plaatjes van verschillende monsters staan. Aan de hand van deze plaatjes leg ik uit wat voor kenmerken veel monsters hebben. De genoemde kenmerken van de leerlingen tijdens de introductie zal ik hier ook bij betrekken.
Vervolgens leg ik uit hoe je de huid van een monster kan maken doormiddel van het maken van schubben etc. Op het bord zal ik verschillende technieken afbeelden die laten zien hoe je een monster zijn monsterlijke kenmerken kan geven.

Instructie
Allereerst zal ik mijn eigen monster van Loch Ness ansichtkaart laten zien als voorbeeld.
Hiernaast laat ik hen ook mijn schets zien en vertel ik hen dat ze eerst een schets moeten maken voordat ze op het officiële papier mogen tekenen. Tijdens de informatie hebben de leerlingen al gezien wat voor technieken je kan gebruiken voor de huid van met monster, ik zal een aantal van deze technieken laten zien. Hierbij gebruik ik de Indische inkt en inktpennen. Nadat ik heb uitgelegd hoe je met de Indische inkt kan werken, laat ik zien hoe je je tekening met ecoline kan invullen. Tenslotte vertel ik de leerlingen hoelang ze voor deze opdracht hebben en kunnen ze aan de slag gaan.


Begeleiding
Terwijl de leerlingen bezig zijn met hun ansichtkaartje maken, loop ik door het lokaal rond. Als leerlingen vragen hebben over hoe zij hun schilderij kunnen verbeteren, zal ik proberen dit mondeling uit te leggen. Wanneer dit niet werkt zal ik het voordoen op een ander papiertje, zodat ze het vervolgens zelf op hun eigen tekening kunnen toepassen.

Afronding
Bespreken van de opdracht. Vonden ze het een leuke opdracht? Wat hebben ze ervan geleerd? Aan wie zouden ze het ansichtkaartje willen sturen en waarom?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten